Projekt VRChem jest odpowiedzią na zmieniające się wymagania dotyczące edukacji w szybko zmieniającym się świecie. Technologie cyfrowe i zielone są postrzegane jako główne tematy, które będą miały wpływ na szkolnictwo wyższe w nadchodzących latach. Międzynarodowy aspekt projektu z pewnością powinien przyczynić się do poprawy jakości edukacji i wzmocnić zatrudnialność studentów. Projekt finansowany przez Ersamus + ma na celu włączenie technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) do nauczania i uczenia się chemii na poziomie uniwersyteckim.
Liderem projektu jest Politechnika Krakowska, a partnerami są, uczelnie z Portugalii, Włoch i Hiszpanii. Projekt VRChem ma na celu zrewolucjonizowanie kształcenia w zakresie inżynierii chemicznej.
Kierownik projektu, dr inż. Grzegorz Zwoliński- wchodący w skład zespolu badaczy z Voxel Research Lab Instytutu Mechatroniki i Systemów Informatycznych PŁ, podkreślił, że VRChem jest ambitnym przedsięwzięciem, a jego główne cele obejmują:
- opracowanie ram kursu VR, metodologii i materiałów szkoleniowych dla kadry w pięciu językach (angielskim, polskim, portugalskim, hiszpańskim i włoskim),
- utworzenie międzyuczelnianej platformy dla kursów VR,
- przeprowadzenie pilotażowych kursów szkoleniowych VR dla studentów i kadry.
W ramach projektu odbędą się warsztaty mające na celu wymianę dobrych praktyk w zakresie wdrażania technologii VR w edukacji i przemyśle chemicznym.
Oczekuje się, że projekt ten przyniesie następujące efekty:
- opracowana zostanie międzynarodowa metodologia wspomagająca studentów i instruktorów w środowisku VR,
- stworzona zostanie platforma e-learningowa dla kursów VR,
- przeszkolonych zostanie co najmniej 80 studentów i 24 trenerów.